شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

مرحله دوم آموزش رانندگان با استفاده از شبیه ساز در تهران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷
اشتراک گذاری:

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، طرح آموزش جامع رانندگان اتوبوسرانی تهران برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ به اجرا گذاشته شد و طی آن حدود ۲ هزار راننده با استفاده از شبیه ساز رانندگی، آموزش های لازم را فرا گرفتند و امروز، ۱۴ مردادماه ۹۳ نیز دومین مرحله این طرح با حضور مسوولان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در محل دانشکده مکانیک این دانشگاه شروع شد. مجری طرح آموزش جامع رانندگان با استفاده از شبیه ساز رانندگی درباره جزییات این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد ۲ هزار نفر نیز در مرحله دوم تحت آموزش های رانندگی با استفاده از شبیه ساز قرار خواهند گرفت و این مرحله تا پایان آذرماه ۹۳ به طول خواهد انجامید.

دکتر علی نحوی، کاهش ۲۵ درصدی تصادفات رانندگی درون شهری اتوبوس ها را از نتایج اجرای اولین مرحله این طرح در تهران عنوان کرد و گفت: با توجه به ارتقای سیستم، پیش بینی می کنیم در این مرحله، کاهش بیشتری در تصادفات داشته باشیم. وی با بیان اینکه آموزش رانندگان در بازه های زمانی منظم در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۰۸ اجباری شده است، خاطرنشان کرد: ما نیز آموزش های خود را با استفاده از شبیه ساز در چهار سطح ارائه می دهیم که شامل کنترل وسیله نقلیه به تنهایی، رانندگی درحین عبور و مرور دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده، شیوه رانندگی مبتنی بر رانندگی سازگار با محیط زیست به منظور کاهش آلایندگی و همچنین شیوه زندگی معطوف به مدیریت استرس، مدیریت خشم و آموزش های مربوط به رفتار موثر با مسافران است. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: در این طرح، راننده در یک محیط شبیه سازی شده قرار می گیرد که اتاقک، پدال، ترمز و دیگر امکانات اتوبوس به صورت واقعی است اما جاده به صورت مجازی طراحی شده است به گونه ای که به کاربر، احساس حضور در محیط واقعی دست می دهد.

وی ادامه داد: راننده با استفاده از این دستگاه، شرایط لغزندگی جاده یا رفتارهای خطرساز دیگر رانندگان در جاده را به صورت مجازی تجربه می کند و نحوه مواجهه با آنها را می آموزد بدون اینکه نیازی به تجربه کردن این شرایط خطرناک در محیط واقعی داشته باشد. مجری طرح آموزش رانندگان با استفاده از شبیه ساز توضیح داد: در این شبیه ساز رانندگی برای القای یک محیط کاملا واقعی از تصاویر سه بعدی، صدا، قطعات واقعی داخل خودرو، شبیه سازی نیروها و حرکت های وارده از طرف خودرو به راننده و پردازنده های سریع به منظور ایجاد محیط تعاملی گرافیکی بلادرنگ استفاده شده است.

به گفته نحوی، رانندگان شرکت کننده در این طرح، ۲۰ ساعت آموزش نظری و کارگاهی و یک ساعت و نیم آموزش شبیه ساز و آزمونی را با حضور استادان دانشگاه خواجه نصیر فرا خواهند گرفت. آموزش های کارگاهی این طرح با موضوعات رانندگی و سلامت شغلی، علل تصادفات رانندگی و ویژگی های فردی موثر بر تصادفات، اصول رانندگی تدافعی و حرفه ای، مبانی فنی اتوبوس و رانندگی سازگار با محیط زیست، سلامت تن و روان، تغذیه و ورزش، کنترل خشم و رانندگی انتقام جویانه، ارتباط کنترل استرس و مدیریت زمان، ارتباط موثر و همچنین آرامش روحی ارائه می شود.