شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

طراحی و ساخت سامانه تشخیص خواب آلودگی رانندگان

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰
اشتراک گذاری:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۴۰ درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت مربوط به خواب آلودگی رانندگان هنگام رانندگی است.

پژوهشگران مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نخستین بار موفق به طراحی و ساخت سامانه تشخیص خواب آلودگی راننده شدند.

این سامانه که از چند بخش مجزا تشکیل شده است می تواند ۴۰ دقیقه قبل از خواب راننده با هشدارهای صوتی او را از وضع خود مطلع کند تا دیگر رانندگی نکند. علی نحوی استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بیش از ۱۰ دانشجوی مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در ده سال روی این سیستم کار کرده اند که در نهایت موفق به طراحی و ساخت آن شدند.

وی افزود: این سامانه از بخش های متفاوتی همچون بررسی وضع بیولوژیک (زیستی) فرد از طریق نگاه راننده، بررسی وضع تنفس راننده و حرکات دست و پا متوجه میزان و درصد خواب آلودگی راننده می شود و بعد به او هشدار می دهد.

مصلح عبدالهادی پژوهشگر این طرح در ادامه گفت: این سامانه به قسمت جلویی بدنه ماشین نصب می شود و هیچ گونه مزاحمتی برای راننده ندارد. وی افزود: هزینه تمام شده ساخت و طراحی این سامانه 100 میلیون تومان است که با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است و بعد از تجاری سازی با هزینه تقریبی یک میلیون تومان در بازار مصرف توزیع می شود.