شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

تاثیر ماری‌جوانا حین رانندگی

تاریخ انتشار: 4 آذر 1402
اشتراک گذاری:

به مناسبت هفته آگاهی از اعتیاد شما را به خواندن مقاله زیر دعوت می‌کنیم.

تاثیر ماری‌جوانا حین رانندگی

استفاده از انواع زیرشاخه‌های ماری‌جوانا که با نام‌های مختلفی از جمله وید، علف، گل و… مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حین رانندگی می‌تواند اثرات مخرب و آسیب‌زایی به همراه داشته باشد. استفاده از چنین موادی عملکردهای شناختی مغز، ردیابی، زمان واکنش، حافظه‌ی کوتاه‌مدت، هماهنگی دست و چشم، قابلیت درک زمان و مسافت و توانایی‌های تصمیم گیری را مختل می‌کند و خطرات قابل توجهی هم برای راننده و هم برای دیگران در جاده ایجاد می‌کند.

یکی از پیامدهای فوری رانندگی تحت تأثیر ماری‌جوانا، کاهش توانایی تمرکز است. استفاده از ماری‌جوانا می‌تواند منجر به کاهش زمان واکنش، کاهش هماهنگی و اختلال در قضاوت شود، که تمام این‌ها فاکتورهای مهم برای یک رانندگی ایمن هستند. این امر به ویژه در موقعیت‌هایی خطرناک است که نیاز به تصمیم گیری سریع وجود دارد. مانند درک موانع یا واکنش به تغییرات ناگهانی در شرایط ترافیکی و واکنش در فواصل نزدیک.

علاوه بر این، تغییر حالت هوشیاری ناشی از مصرف ماری‌جوانا می‌تواند درک راننده از زمان و مکان را مخدوش کند. ادراک تحریف شده می‌تواند منجر به قضاوت نادرست در مورد مسافت‌ها و سرعت شود و احتمال تصادفات را افزایش دهد. مصرف ماری‌جوانا نیز با خواب‌آلودگی و خستگی همراه است و خطر به خواب رفتن پشت فرمان را تشدید می‌کند.

یکی دیگر از جنبه های نگران کننده مصرف ماری‌جوانا تاثیر بر مهارت‌های حرکتی است. کارهایی که نیاز به هماهنگی دقیق دارند، مانند فرمان، ترمزگیری و شتاب گیری، تحت تأثیر مواد بسیار چالش برانگیز می‌شوند. این عملکردها می‌تواند منجر به رفتار نامنظم رانندگی، از جمله انحراف بین خطوط، کنترل ناهماهنگ سرعت، و افزایش احتمال برخورد شود.

مصرف ماری‌جوانا همچنین می تواند توانایی راننده را برای ارزیابی دقیق ریسک مختل کند. این امر باعث می‌شود راننده بدون تشخیص عواقب احتمالی دست به حرکات خطرناک و سنجیده نشده بزنند.

علاوه بر این خطرات فوری، عواقب بلندمدتی در ارتباط با مصرف دائمی ماری‌جوانا وجود دارد. استفاده مزمن از این مواد می تواند منجر به اختلالات شناختی شود که حتی زمانی که فرد به طور فعال تحت تأثیر مواد قرار نمی‌گیرد، ادامه خواهد داشت. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد خطرات ایمنی طولانی مدت حین رانندگی شود.

اولویت دادن به ایمنی حین رانندگی و به کارگیری شیوه‌های ایمن رانندگی برای اطمینان از رفاه همه، رفتاری مسئولانه است و بسیار حائز اهمیت می‌باشد.