کاهش 25 درصدی حوادث رانندگی

کاهش 25 درصدی حوادث رانندگی

راه‌اندازی دو خط بی‌آرتی دیگر در شهر تهران برای تکمیل رینگ پیرامونی تهران، زمانبندی کردن ایستگاه‌های اتوبوس برای اطلاع مسافران از زمان رسیدن دقیق اتوبوس‌ها، خارج کردن اتوبوس‌های فرسود و دادن آموزش‌های روانشناختی و مهارتی به رانندگان در یکی از دانشگاه‌های کشور از جمله موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگویی اختصاصی با روزنامه اطلاعات آن را در میان گذاشت.

مهندس پیمان سنندجی با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه کشور ۲۳ درصد از جابه‌جایی مردم در بخش حمل و نقل عمومی برعهده اتوبوسرانی است افزود: اکنون که در سال دوم این برنامه هستیم، با در اختیار داشتن ۷هزار دستگاه اتوبوس در دو بخش خصوصی و عمومی در حدود همین رقم جابه‌جایی قرار داریم.

سنندجی با بیان این که هر ساله این شرکت با فرسودگی ناوگان اتوبوس روبروست، افزود: شهرداری با توجه به این موضوع و جایگزینی اتوبوس‌های نو و رفاه حال مسافران در دو سال گذشته با صرفه‌جویی در هزینه‌های عمرانی و خدمات و با بودجه خود اقدام به وارد کردن یکهزار دستگاه اتوبوس خارجی به تهران کرده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در باره این که چرا از اتوبوس‌های ساخت داخل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری استفاده نمی‌شود گفت: تکنولوزی ساخت اتوبوس‌های داخل مربوط به ۴۰ سال قبل است و ساختار آن برای شهر مناسب نیست.

وی با تاکید بر این که نیاز است چرخه تولید در ساخت اتوبوس‌ها به روز شود افزود: وزارت کشور باید در سفارشات خود به صنایع خودروسازی، خواستار تغییرات اساسی در ساخت این نوع خودروها برای ساختار جدید شهری باشد.مدیرعامل شرکت واحد تاکید کرد: در بودجه سال آینده باید سهمیه دولت برای تامین اتوبوس‌ها تعیین و یارانه بلیت امسال هم اعلام شود.

سنندجی با اشاره به این که رانندگان حمل و نقل عمومی در جهان استانداردهایی دارند که با انجام مطالعه این استاندارد را بومی کرده‌ایم گفت: رانندگان در دانشگاه خواجه نصیر ۱۸ ساعت کلاس تئوری و چهار ساعت کلاس عملی را با دستگاه شبیه‌ساز می‌گذرانند و تاکنون دو هزار نفر آموزش دیده‌اند و با توجه به این آموزش‌ها باید بگویم که میزان تصادف‌های رانندگان شرکت واحد کاهش زیادی داشته است.وی ادامه داد: هشت خط بی‌آرتی در کلان‌شهر تهران فعال شده است و با بهره‌برداری از دو خط دیگر تا دو ماه آینده، رینگ پیرامونی پایتخت زیرپوشش کامل این طرح می‌رود.

وی با اشاره به این که خطوط موازی بی‌آرتی‌ها در سطح شهر برچیده شده است افزود: خطوط فرعی (فیدر) خطوط تغذیه کننده بی‌آرتی‌ها هستند. از این شبیه ساز هم اکنون برای آموزش رانندگان اتوبوس و نیز تحقیق و توسعه سیستم های کمک راننده سواری استفاده می شود و مطابق آمار پلیس راهور، شاهد کاهش 25 درصد حوادث رانندگی پس از انجام این آموزش ها بوده ایم.