طراحی شبیه ساز رانندگی نصیر توسط محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

سیناپرس

با استفاده از شبيه‎سازهاي رانندگي، کاربر در معرض يک محيط شبيه‎سازي شده قرار مي‎گيرد و در عين حال امکان گرفتن ورودي از کاربر و دادن بازخورد را نيز به او فراهم مي‎سازد، به طوري که احساس حضور در محيط واقعي به او دست خواهد داد و اين احساس حضور به وسيله تعامل کاربر با محيط و غوطه‎ور شدن در آن ايجاد مي‎گردد. گروه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از سال 1384 فعالیت خود را در طراحی، ساخت و توسعه انواع شبیه‎سازهای رانندگی، شبیه‎سازآناتومی بدن انسان، واسطه‎های لامسه‎ای (Haptics) و غیره آغاز کرده است. با توجه به نیازهای کشور و منطقه و آمار بالای کشته‎شدگان سوانح رانندگی، این گروه از سال 1387 فعالیت خود را در خصوص ساخت انواع شبیه‎سازهای رانندگی با نام تجاری شبیه سازهای رانندگی نصیر گسترده‎تر آغاز کرد که هم اکنون موفق به طراحی انواع این شبیه سازها شده است. در همین رابطه و برای آشنایی بیشتر با این گروه و شبیه سازهای رانندگی نصیر به سراغ دكتر علي نحوي، عضو هيات علمي گروه طراحي كاربردي و مكاترونيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي و مجری این پروژه رفتیم.

شبیه ساز رانندگی حرکت خودرو دقیقا چه کار می کند؟

شبيه‌ساز رانندگي نصیر حركت خودرو را در يک سيمولاتور به طور زمان واقعي و با غرق‌شدگي بالا شبيه‌سازي مي‌کند. اهداف اين سيستم، آموزش رانندگي، تشخيص علل تصادف و انجام تحقيقات فناوري‌هاي خودرو است. امکانات این شبیه ساز به گونه ای است که رانندگان احساس حضور و رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده ای را دارند شبیه ساز نصیر علاوه بر کاربردهای آموزشی، امکاناتی برای تشخیص خواب آلودگی رانندگان اتوبوس، رفتار شناسی رانندگان در هنگام رانندگی و ‌صلاحیت بندی رانندگان اتوبوس در مسافت های طولانی را داراست. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در ساخت این شبیه سازها از بدنه علمی قوی و نیروی کار ماهر برخوردار بوده و از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه ساخت این شبیه‎سازها بهره می‎برد. این گروه متشکل از زیر گروه‎های مکانیک، برق، کامپیوتر و روانشناسی است که اعضا و مدیران آن‎ها از اعضای هیأت علمی، فارغ‎التحصیلان و دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند.

این شبیه ساز در چه مدلهایی ارائه شده است؟

اين شبيه‌ساز در مدل AM3 ، مدل AF و مدل PF به بازار عرضه مي‌شود. در مدل AM3 که کامل‌ترين محصول این مجموعه است، سکوي متحرک، فرمان نيرويي، تصاوير گرافيكي، صداي محيطي و گيج‌ها به‌كار گرفته شده است. مدل AF داراي سکوي ثابت، فرمان نيرويي، تصاوير گرافيكي، صداي محيطي و گيج‌هاست. در مدل PF سکوي ثابت، فرمان غيرنيرويي، تصاوير گرافيكي، صداي محيطي و گيج‌ها به‌کار رفته است.

مزایای استفاده از این شبیه ساز در آموزش رانندگی چیست؟

‎تصاویر گرافیکی به کار رفته در محیط مجازی این شبیه‎سازها، بومی هر منطقه و به صورت سه بعدی است و با توجه به نیاز و سفارش مشتری قابل تغییر خواهد بود. این تصاویر گرافیکی از حیث فناوری و روش تولید در دنیا بی‎نظیر بوده و فن‎آوری تولید آن در انحصار گروه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است و این امکان را می‎دهد که در کوتاه‎ترین زمان ممکن تصاویر گرافیکی متناسب با سلیقه و نیاز مشتریان محترم را عرضه کند.همچنین امکان پیاده‎سازی سناریوها متناسب با نیاز و سفارش مشتریان را دارد و به دلیل بومی بودن محصولات این گروه، از طراحی تا ساخت، امکان ارائه خدمات فروش، پس از فروش، نصب، آموزش، تعمیر و نگه‎داری در خور مشتریان در سراسر کشور و خاورمیانه فراهم است. ضمنا ارائه برنامه جامع بلند مدت و کوتاه مدت آموزشی و برگزاری دوره‎های عملی و کارگاهی مطابق با آخرین استانداردهای روز اروپا که متناسب با فرهنگ و قوانین کشور بومی‎سازی شده‎است.